ХАРУО МАЦУОКА – ЧОВЕКЪТ, КОЙТО ДЪЛГИ ГОДИНИ ПОЕМА ТЕХНИКИТЕ НА СТИВЪН СЕГАЛ

 

Вероятно си спомняте филмът, който промени мнението на милиони хора за айкидо – „Над закона“ появил се по екраните през 1988 г. В главната роля играе Стивън Сегал, но този разказ не е за него, а за човекът, който поема най-опасните техники във филмите и в доджото на Стивън Сегал – Харуо Мацуока.

https://www.youtube.com/watch?v=86OU9u7O5HI&t=5s&ab_channel=AikidoEnth

Харуо Мацуока е роден през 1958 г. в Осака, Япония. За първи път се запознава с бойните изкуства чрез джудо като част от задължителната му програма по физическо възпитание в гимназията. Баща му, Широ Мацуока, записва Харуо на летен лагер, където младият Мацуока вижда за първи път демонстрация по айкидо.

Връщайки се у дома от летния лагер, Харуо започнал да посещава уроци по айкидо в местно доджо, под ръководството на инструктор на име Кобаяши. Скоро обаче инструкторът изчезнал оставяйки доджото без управление и надзор.

През 1975 г. Стивън Сегал започнал да преподава айкидо в Осака, Япония в доджо известно като „Теншин доджо“ (Tenshin Dojo) с тогавашната си съпруга Мияко Фуджитани.

Харуо Мацуока среща за първи път Стивън когато е на 17 години. Това оставя трайно впечатление в младежа. В интервю за списанието „Блек белт“ (Black Belt Magazine) през 2014 г. Мацуока си спомня за този ден: „Когато за първи път срещнах Сегал сенсей, неговият японски не беше толкова гладък, но техниката му беше забележителна – за разлика от това, което бях виждал преди. Беше много бърз и подвижен. Това, което видях в този момент промени живота ми." Мацуока веднага се записал да тренира.

„Нищо от предишния ми опит в бойните изкуства не се доближаваше до този момент“, споделя той. Доджото на Стивън Сегал се намирало в опасна част на града, известна със своите „якудза“ (японски гангстери) и проститутки. „Беше само на пет минути пеша от гарата, но това изглеждаше като много дълго разстояние“, спомня си Харуо Мацуока. „Имаше много моменти, когато бях наистина уплашен и ходех възможно най-бързо, за да избегна неприятности.“

Първоначално Харуо Мацуока тренирал три пъти седмично, посещавайки класове, които били тежки и строги. Айкидо на Стивън Сегал имало репутацията на твърдо ​​и ефективно дори и на улицата. „Сегал преподаваше много практично айкидо – бързи стъпки, движения на ръцете като сечене с меч и стойка на тялото, която беше много изправена и изключително силна“, споделя Мацуока.

Стивън Сегал наблягал на връзката между айкидо и кен джуцу (работата с меч), благодарение на което Харуо Мацуока започнал да разбира по-добре позиционирането на ръцете, краката и тялото в айкидо.

„Сегал сенсей беше първият ми истински майстор“, споделя Харуо Мацуока. Американецът проявявал личен интерес към развитието на айкидо на новия си ученик почти от самото начало, като често го разпитвал за плановете му след гимназията. Преди Мацуока да се яви на изпит за черен колан, Стивън Сегал го дръпнал настрана и го попитал дали иска да го придружи до Америка, за да му помогне да прави филми. Младият японски тийнейджър бил много впечатлен от предложението. Това изглеждало като възможността на живота му, вдъхновяваща го да продължи да практикува.

Стивън Сегал използвал Мацуока като свое уке (партньор с който показва техниките), демонстрирайки техниките върху него по време на тренировки, въпреки ранга му. (Според японския етикет, главният инструктор обикновено демонстрирал  техниките само с учениците с най-голям ранг, което им позволявало да напредват по-бързо, като усещат всяко движение). Стивън Сегал го поставил пред своите старши ученици, като по този начин му дал възможността да усвоява знания директно от източника и така напредвал по-бързо. „Нищо не може да се сравни с онези дни в Япония“, споделя Харуо Мацуока. „Нашият живот беше чисто айкидо.“

https://www.youtube.com/watch?v=Odh0WNRFQ9s&ab_channel=ACCADEMIASTUDIAIKIDOHIKARIITALIA

През 1978 г. Мацуока защитил своя черен колан и започнал да преподава в доджото на  Стивън Сегал и Мияко Фуджитани. По това времето изпитите при Стивън Сегал се провеждали при „закрити врата“. Той преминал изпита с отлична оценка от първия път. Успехът му бил плод на дълги месеца интензивна подготовка. „Провеждането на изпитите в Япония беше далеч по-различно от изпитите в Америка“, споделя Харуо Мацуока. „Това не е нещо, което се случва просто в деня на вашия основен изпит. Това е непрекъснат процес, който започва месеци преди действителната дата, като вашият учител ви поставя под по-внимателно наблюдение. Сенсей Сегал ни наблюдаваше внимателно на всяка тренировка, помагайки ни да израснем в айкидо."

През 1982 г. Харуо Мацуока защитил своя втори дан. Той решил да последва пътя на своя сенсей в Америка – и се озовал на снимачната площадка на филма „Предизвикателството“ (TheChallenge), с участието на Скот Глен и Тоширо Мифуне. където изиграл ролята на един от учениците на Мифуне.

Междувременно учениците от доджото в Осака предполагали, че Стивън Сегал и Харуо Мацуока ще се върнат, след като завършат филмовите си проекти. Дори Харуо Мацуока смятал, че престоят му в Америка е временен, но това се променило, когато Стивън Сегал се развел с първата си съпруга Мияко Фуджитани. Изглежда, че Съединените щати щели да бъдат домът на двамата за дълго време.

Стивън Сегал отворил доджо в Лос Анджелис. През тези ранни дни в Америка Стивън Сегал и Харуо Мацуока срещали много трудности, докато се стремели да популяризират айкидо. Малко американци били чували за изкуството, а още по-малко имали представа какво представлява дори след като гледали тренировки. „Когато започнахме да преподаваме в долината Сан Фернандо, винаги бяхме в затруднение по отношение на учениците“, споделя Харуо Мацуока. „Не мога да ви опиша колко пъти съм мислил да се откажа.“

Това се променило, когато през 1988 г. на екраните излязъл първия филм с участието на Стивън Сегал  - „Над закона" (Above the Law), демонстрирайки неговия модерен стил на айкидо за по-широката публика по света. След излизането на филма, новото доджо, което до тогава било почти празно, се оказало препълнено с 30 до 40 ученика на тренировка.

Харуо Мацуока продължил да служи вярно като главен инструктор в доджото, като се грижел за бизнеса и провеждал демонстрации, дори когато често го викали да  участва във филми на Стивън Сегал – той бил човекът, който можел да издържи и на най-тежките хвърляния.

Тези изтощителни години отворили очите на Харуо Мацуока за някои от най-добрите ценности на айкидо. Той станал изключително опитен в рандори (упражнение при което човек бива нападнат от няколко души едновременно с различни атаки). „Трябва да се движите по такъв начин, че да бъдете в безопасна позиция по отношение на вашите нападатели“, казва той.

„Рандори е като живота: Проблемите ви атакуват от различни ъгли“, обяснява Харуо Мацуока. „Можете да опитате просто да се обърнете и да се изправите лице в лице с първия проблем, който идва към вас, но тогава ще ви връхлетят всички останали проблеми, с които не сте ангажирани. В рандори трябва непрекъснато да се позиционирате по такъв начин, че трябва да накарате всичките ви нападатели да трябва да се наредят на опашка, за да стигнат до вас. Когато направите това, можете да се справите с тях един по един с финес, без да застрашавате безопасността си. В айкидо хармонията не е статична. Тя е динамична. По същия начин и животът не е статичен. Трябва постоянно да преоценявате ситуацията си, постоянно да проверявате приоритетите си и какво правите, за да ги постигате".

По това време Харуо Мацуока имал възможността да се срещне с един от най-добрите ученици на основателяна айкидо Морихей Уешиба – Сейсеки Абе. Морихей Уешиба и Сейсеки Абе споделяли специална връзка, в която Сейсеки Абе учел Уешиба на калиграфия, докато Уешиба преподавал айкидо на Сейсеки Абе. Действията и на двамата мъже били изпълнени с „Ки“, което ги правело по-мощни и живи, а резултатът от тяхното приятелство е очевиден в трайната връзка между айкидо и калиграфия.

Стивън Сегал, който вече бил установил връзка със Сейсеки Абе, довел майстора в Съединените щати за семинари. Когато било възможно, Харуо Мацуока се срещал с него и попивал от знанията му. Сейсеки Абе направил огромно впечатление на Харуо Мацуока, внушавайки дълбоко вникване в духовността на айкидо – връзката между Коджики (Записки на древните дела – една от трите свещени книги на шинтоизма) и айкидо и значението на тренировките за кокю (силата на дишането). Това, което много инструктори по айкидо просто описвали като упражнение при загрявката, Сейсеки Абе обяснявал много подробно.

Той ясно обяснявал как упражнението „фуне коги ундо“ (упражнение, при което ръцете се движат като че гребете в лодка) изгражда „Ки“ чрез различните звуци, които се произнасят, модели на дишане и ритми. Той също така изяснявал частта от Коджики, от която било извлечено упражнението. „Трябва да почувстваме голямата сила, концентрирана в хара, когато го практикуваме", обяснявал Харуо Мацуока. „Това е начинът, по който изграждаме силата на „Ки“, която отличава тези упражнения за изграждане на сила от упражненията за вдигането на тежести.“

 Стивън Сегал и Харуо Мацуока се разделят

За съжаление, с нарастването на славата на Стивън Сегал, между него и неговия ученик се отворила пропаст. Харуо Мацуока бил объркан и обезпокоен от това и двамата се разделили през 1997 г. Харуо Мацуока говори за този епизод от живота си с голяма болка в гласа. Благодарение на Стивън Сегал, Харуо Мацуока помогнал за написването на историята на айкидо в Америка и по света и именно благодарение на Стивън Сегал той променил хода на живота си, за да последва своя учител извън родната си страна. Но сега Харуо Мацуока бил принуден да се оттегли. Той напуснал Съединените щати и се преместил в Окинава, където планирал да преоцени живота си и да определи новия си път.

За щастие Сейсеки Абе бил там, за да помогне. Той уверил Харуо Мацуока, че напускането му от близкия кръг на Стивън Сегал няма да означава провала му в айкидо. „Бях толкова натъжен от начина, по който се развиха нещата, но Абе сенсей ми каза, че кого следваме не е толкова важно, колкото да следваме примера на О-Сенсей (Морихей Уешиба) и да работим усилено, за да му подражаваме“, споделял Мацуока.

Сейсеки Абе сенсей показва техники с Харуо Мацуока

Сейсеки Абе станал новата връзка на Харуо Мацуока с наследството на Морихей Уешиба чрез бойните изкуства и калиграфията. В крайна сметка той стигнал до ново разбиране и перспектива. Той разказва един случай, по време на който личността и действията на Сейсеки Абе го вдъхновили: „Веднъж, след семинар в Съединените щати, Абе сенсей повика всички японски ученици настрани и даде на всеки от тях книга с „уака“ (поезията на О-Сенсей), която била „докосната“ от собствената му ръка, за да ги вдъхнови и да им напомни за силата на този аспект от тяхното културно наследство. Той илюстрира идеята, че когато човек е на върха трябва да проявява най-голямата грижа към хората, които го следват."

Докато Харуо Мацуока преоткривал душата си в Япония, неговите американски последователи не спирали да се интересуват от него. Много ученици от доджото в Щатите поддържали връзка с него по имейл като му напомняли, че е уважаван, ценен и много им липсва. Техните съобщения помогнали на Харуо Мацуока да види, че все още има корени на Запад, и той започнал подготовката  си за завръщане в Щатите.

Мацуока получил своя V-ти дан от Сейсеки Абе и се върнал в Лос Анджелис през 1999 г., за да продължи мисията си за популяризиране на японската култура чрез айкидо, отваряйки доджо в Кълвър Сити и Ървайн. Той основал Айкидо Асоциация Дошинокай (Aikido Doshinokai Association), за да събере заедно многото привърженици на неговия специфичен стил, комбинирайки оригиналната плавност, преподавана от Уешиба, с по-твърдия стил на Стивън Сегал.


 „Айки не е отхвърляне или съпротива, а сливане“, казва Харуо Мацуока. „Моите ученици ми останаха верни въпреки отсъствието ми, винаги се интересуваха за мен и ми напомняха колко много очакват завръщането ми. По този начин, те наистина се сляха с мен. В Япония учениците не правят така поради социалните нагласи. Но тук, тъй като американците се възприемат като равни, моите ученици не изпитваха никакво угризение да изразят чувствата си. Това ме накара да се почувствам добре отвътре и кръстих новата си група „доши но кай“, или „асоциация на приятели“, като признание за това как тяхното отношение и доброта ми повлияха."

Вдъхновен от концепцията на най-известния цитат на Морихей Уешиба – „Масакацу, агацу, кацу хаяби“, което в превод означава „Истинска победа, е победата над самия себе си“, Сейсеки Абе благословил доджото на Харуо Мацуока като му дал името „Икадзуши доджо“ или „Гръмотевично доджо“. Повод за името били също и демонстрациите на Харуо Мацуока при които неговите опоненти се приземявали с гръм след изпълнението на техниките му.

Учениците на Харуо Мацуока в доджото му в Ървайн, Калифорния, и централата на Дошинкай в западен Лос Анджелис непрекъснато нараствали, а заедно с тях се увеличавал броят и на неговите последователи по света. Благодарение на основите, които поставил през ранните си години при Стивън Сегал и дълбочината на обучението му със Сейсеки Абе, неговото айкидо продължава да се развива в полза на световната общност на бойните изкуства.

Мацуока продължил да търси по-нататъшно майсторство в айкидо, получавайки своя 6-ти дан от МоритеруУешиба, внук на Морихей Уешиба и настоящ Дошу (пазител на Пътя) на Айкикай през 2012 г.


Харуо Мацуока е участвал в програми за обмен с майстори на бойни изкуства от други дисциплини като Дан Иносанто ( ученик на Брус Лий) и Кенджи Ямаки (световен шампион по карате киокушин през 1995 г.).

Харуо Мацуока продължава да преподава, като ръководи семинари по айкидо в Белгия, Франция, Полша, Испания, Италия, както и в собствените си училища в Лос Анджелис.

БИБЛИОГРАФИЯ:

https://en.wikipedia.org/wiki/Haruo_Matsuoka

https://blackbeltmag.com/haruo-matsuoka-on-steven-seagal-and-aikidos-history-in-america

https://www.facebook.com/IkazuchiDojo/?ref=page_internal

https://doshinokai.com/


Коментари

Популярни публикации от този блог

ЗА КАКВО ПЛАЩАМЕ КОГАТО НАШИТЕ ДЕЦА ТРЕНИРАТ БОЙНИ ИЗКУСТВА?

БУШИДО – КОДЕКСЪТ НА САМУРАЯ

СЕНСЕЙ, СЕМПАЙ И СЕЙТО – ОСНОВИТЕ НА ДОБРОТО ДОДЖО

ИСТОРИЯТА НА АЙКИДО І ЧАСТ

СРЕЩАТА НА ДВАМАТА ГИГАНТИ В БОЙНИТЕ ИЗКУСТВА – МОРИХЕЙ УЕШИБА И ДЖИГОРО КАНО