СЕНСЕЙ, СЕМПАЙ И СЕЙТО – ОСНОВИТЕ НА ДОБРОТО ДОДЖО
О Сенсей Морихей Уешиба |
СЕНСЕЙ先生
Буквалният превод на „сенсей“ означава "този, който е роден преди". Състои се от символа на канджи „сен“ (先 преди) – „сей“ (生 роден), или погледнато
философски – „този, който върви по пътя преди нас".
Това е японската дума, с която се обръщат
към учителя по бойни изкуства и го определя като мъдър и умен човек. Същото обръщение
се използва в Япония и към лекар. То е символ на голямо уважение.
Когато някой реши да бъде учител, той поема
голяма отговорност към ученика, семейството и обществото.
Сенсей не бива да бъдете посредствен преподавател.
Той трябва да може да „изкове“ мисълта на своя ученика. Необходимо е да има
високо съзнание с голяма степен на ангажираност към справедливите каузи на
човечеството. Да има благоприличие и достойнство, които да бъдат предадени
истински на ученика имайки предвид, че личният пример е един от най-важните
начини за възпитание.
В айкидо един Сенсей е много повече от
инструктор, защото простото изпълнение на техниките или високото академично
ниво на преподаване, не го прави истински Сенсей. Той трябва да бъде скромен, строг,
етичен и справедлив. Айкидо съдържа много етични
и духовни аспекти, които отиват отвъд физическото и техническо обучение.
Сенсей преподава и образова. Приоритет в
обучението на един сенсей е да накара ученика да достигне положителна визия за
философията на бойните изкуства, да го направи човек с високо чувство за
отговорност, справедливост, социално благополучие, и уважение към етичните стандарти
на Будо (Пътят на воина).
Само посвещение в техническата част на
изкуството не е и никога няма да бъде истинската същност на целите на един
сенсей.
Една от основните задачи на Сенсей е да
накара своя ученик да постигне способността да види естетическата красота на
техниките в айкидо и да ги оцени през собствената си призма, като постигне
високо ниво на изпълнение и прилагане на всеки от елементите в айкидо:
технически, тактически и философски.
Това несъмнено е фигурата на Сенсей,
най-важната връзка при формирането на психически стабилна личност, във
философското обучение и в образуването на ценности, както и в тактическо и
техническо развитие на ученика.
Безспорно фигурата на Сенсей е най-важната част
от системата „ученик – учител“ при
формирането на личността на ученика. Той е отговорен за изграждането и
развитието на ученика, формиране на неговите ценности, както в технически,
тактически така и във философски аспект.
СЕМПАЙ先輩
Буквално „старши“. Връзката sempai-kohai (старши-младши) е изключително
важна в
японската култура и прониква във всички области на живота. Японците винаги са
наясно дали хората, които срещат, са над или под тях в социален статус по
отношение на старшинството си. Семпай се отнася до член на доджото с най-голям
опит, йерархия, ниво и възраст, който предлага своята помощ, приятелство и
съвет към новия или неопитен член, известен като кохай (kоhai), който трябва да
покаже благодарност, уважение и понякога персонална лоялност.
Семпай действа едновременно като приятел и като наставник,
дисциплинира и преподава подходящо поведение у начинаещия.
Семпай е този, който следва Сенсей, най-старото или
най-високото ниво, помощник на Сенсей или изключителен ученик. Неговите основни
отговорности са да осигурят реда в доджото, да предадат на по-ниските степени
знанията, получени от Сенсей, и да изискват съответствие с дисциплината и
етичните стандарти на Будо (Пътят на воина).
За да получат ранга на „Семпай“ или да стимулира
учениците към него, Сенсей трябва да е сигурен, че избраният ученик наистина иска
да следва пътя на бойните изкуства, че има желание и стремеж да навлезе в преподавателската
професия, че се радва на уважението на по-младите ученици и общността, че притежава
техническо и теоретично ниво в айкидо, което му позволява да ръководи класове
на степените, които са му възложени.
Той отговаря за часовете в по-ниските степени или всички часове
в отсъствието на Сенсей и/или по негово искане. Той
има правомощията, дадени му от сенсей, да преподава дисциплината.
В доджо Семпай е илюстрация на авторитет и уважение към
морално-етичните норми на Будо. Тези качества са причина за възхищение,
уважение и почит, които го правят лидер на останалите членове на доджото.
СЕЙТО 生徒
„Няма
учител без ученици“, гласи поговорката. В същото време наличието на ученици създава
учителя. Присъствието ни в доджо ни превръща в ученици и още от самото начало, ние
започваме да разбираме важността на Сенсей и така се проявява интересът към
знанието у нас.
Обучение по бойни изкуства започва с първите ни тренировки,
както и с началото на връзката ученик-учител. В бойните изкуства и по-специално
в айкидо, ученикът придобива нови отговорности в обучението, както и ново разбиране
за статута на учителя.
Дисциплината в тренировките по айкидо ще накара учениците да
развият съзнателно отношение към бойното изкуство, което ще им помогне да се
развиват в последствие в доджо.
Сейто (ученикът) трябва да спазва следните правила за
поведение в бойните изкуства:
Reisetsu O Mamori: Придържайте се към правилата на Доджото.
Правилата трябва да се спазва по всяко време, независимо дали тренираш или
наблюдаваш.
Shingi Omanji: Ученикът трябва да бъде лоялен и да уважава своя
сенсей. Това е може би най-важното правило в бойните изкуства.
Jojitsu Ni Oberezu: Инструкторите и учениците не са едно и не трябва да се възползвате от приятелствата
които съществуват извън доджото в него.
Shinkenmi Ni Tesseyo: Бъдете сериозни в усилията си. Следното
поведение не се толерира от Сенсей: говорене, дъвчене, пушене, хранене или
пиене, всякакво глупаво поведение или подигравки спрямо другите ученици.
Всички трябва да спазват тези правила по всяко време.
Ученикът трябва да уважава и да бъде уважаван, да учи и да
предава своите знания на по-ниските степени, като по този начин създава верига
за преподаване-обучение, която дава обратна връзка на всички.
По материали от Интернет
Коментари
Публикуване на коментар