СЕНСЕЙ, СЕМПАЙ И СЕЙТО – ОСНОВИТЕ НА ДОБРОТО ДОДЖО



О Сенсей Морихей Уешиба

СЕНСЕЙ先生
Буквалният превод на „сенсей“ означава "този, който е роден преди". Състои се от символа на канджи „сен“ ( преди) – „сей“ ( роден), или погледнато философски – „този, който върви по пътя преди нас".
Това е японската дума, с която се обръщат към учителя по бойни изкуства и го определя като мъдър и умен човек. Същото обръщение се използва в Япония и към лекар. То е символ на голямо уважение.
Когато някой реши да бъде учител, той поема голяма отговорност към ученика, семейството и обществото.
Сенсей не бива да бъдете посредствен преподавател. Той трябва да може да „изкове“ мисълта на своя ученика. Необходимо е да има високо съзнание с голяма степен на ангажираност към справедливите каузи на човечеството. Да има благоприличие и достойнство, които да бъдат предадени истински на ученика имайки предвид, че личният пример е един от най-важните начини за възпитание.
В айкидо един Сенсей е много повече от инструктор, защото простото изпълнение на техниките или високото академично ниво на преподаване, не го прави истински Сенсей. Той трябва да бъде скромен, строг, етичен и справедлив. Айкидо съдържа много етични и духовни аспекти, които отиват отвъд физическото и техническо обучение.
Сенсей преподава и образова. Приоритет в обучението на един сенсей е да накара ученика да достигне положителна визия за философията на бойните изкуства, да го направи човек с високо чувство за отговорност, справедливост, социално благополучие, и уважение към етичните стандарти на Будо (Пътят на воина).
Само посвещение в техническата част на изкуството не е и никога няма да бъде истинската същност на целите на един сенсей.
Една от основните задачи на Сенсей е да накара своя ученик да постигне способността да види естетическата красота на техниките в айкидо и да ги оцени през собствената си призма, като постигне високо ниво на изпълнение и прилагане на всеки от елементите в айкидо: технически, тактически и философски.
Това несъмнено е фигурата на Сенсей, най-важната връзка при формирането на психически стабилна личност, във философското обучение и в образуването на ценности, както и в тактическо и техническо развитие на ученика.
Безспорно фигурата на Сенсей е най-важната част от системата  „ученик – учител“ при формирането на личността на ученика. Той е отговорен за изграждането и развитието на ученика, формиране на неговите ценности, както в технически, тактически така и във философски аспект.

СЕМПАЙ先輩

Буквално „старши“. Връзката sempai-kohai (старши-младши) е изключително  важна в японската култура и прониква във всички области на живота. Японците винаги са наясно дали хората, които срещат, са над или под тях в социален статус по отношение на старшинството си. Семпай се отнася до член на доджото с най-голям опит, йерархия, ниво и възраст, който предлага своята помощ, приятелство и съвет към новия или неопитен член, известен като кохай (kоhai), който трябва да покаже благодарност, уважение и понякога персонална лоялност.
Семпай действа едновременно като приятел и като наставник, дисциплинира и преподава подходящо поведение у начинаещия.
Семпай е този, който следва Сенсей, най-старото или най-високото ниво, помощник на Сенсей или изключителен ученик. Неговите основни отговорности са да осигурят реда в доджото, да предадат на по-ниските степени знанията, получени от Сенсей, и да изискват съответствие с дисциплината и етичните стандарти на Будо (Пътят на воина).
За да получат ранга на „Семпай“ или да стимулира учениците към него, Сенсей трябва да е сигурен, че избраният ученик наистина иска да следва пътя на бойните изкуства, че има желание и стремеж да навлезе в преподавателската професия, че се радва на уважението на по-младите ученици и общността, че притежава техническо и теоретично ниво в айкидо, което му позволява да ръководи класове на степените, които са му възложени.
Той отговаря за часовете в по-ниските степени или всички часове в отсъствието на Сенсей и/или по негово искане. Той има правомощията, дадени му от сенсей, да преподава дисциплината.
В доджо Семпай е илюстрация на авторитет и уважение към морално-етичните норми на Будо. Тези качества са причина за възхищение, уважение и почит, които го правят лидер на останалите членове на доджото.

СЕЙТО 生徒 


„Няма учител без ученици“, гласи поговорката. В същото време наличието на ученици създава учителя. Присъствието ни в доджо ни превръща в ученици и още от самото начало, ние започваме да разбираме важността на Сенсей и така се проявява интересът към знанието у нас.

Обучение по бойни изкуства започва с първите ни тренировки, както и с началото на връзката ученик-учител. В бойните изкуства и по-специално в айкидо, ученикът придобива нови отговорности в обучението, както и ново разбиране за статута на учителя.
Дисциплината в тренировките по айкидо ще накара учениците да развият съзнателно отношение към бойното изкуство, което ще им помогне да се развиват в последствие в доджо.

Сейто (ученикът) трябва да спазва следните правила за поведение в бойните изкуства:
Reisetsu O Mamori: Придържайте се към правилата на Доджото. Правилата трябва да се спазва по всяко време, независимо дали тренираш или наблюдаваш.
Shingi Omanji: Ученикът трябва да бъде лоялен и да уважава своя сенсей. Това е може би най-важното правило в бойните изкуства.
Jojitsu Ni Oberezu: Инструкторите и учениците не са едно и  не трябва да се възползвате от приятелствата които съществуват извън доджото в него.
Shinkenmi Ni Tesseyo: Бъдете сериозни в усилията си. Следното поведение не се толерира от Сенсей: говорене, дъвчене, пушене, хранене или пиене, всякакво глупаво поведение или подигравки спрямо другите ученици.

Всички трябва да спазват тези правила по всяко време.
Ученикът трябва да уважава и да бъде уважаван, да учи и да предава своите знания на по-ниските степени, като по този начин създава верига за преподаване-обучение, която дава обратна връзка на всички.

По материали от Интернет

Коментари

Популярни публикации от този блог

ЗА КАКВО ПЛАЩАМЕ КОГАТО НАШИТЕ ДЕЦА ТРЕНИРАТ БОЙНИ ИЗКУСТВА?

БУШИДО – КОДЕКСЪТ НА САМУРАЯ

ИСТОРИЯТА НА АЙКИДО І ЧАСТ

СРЕЩАТА НА ДВАМАТА ГИГАНТИ В БОЙНИТЕ ИЗКУСТВА – МОРИХЕЙ УЕШИБА И ДЖИГОРО КАНО