ТРИТЕ ТИПА АЙКИ

 

Статията, която следва е написана от Гай Хаген сенсей, ученик на Мицуги Саотоме сенсей и основател и главен инструктор на Айкидо Чусейкан, в Тампа Бей, Флорида и е публикувана в Aikido Journal на 08.11.2023 г.

По време на първата част от посещението на Саотоме сенсей в Япония през 2023 г. няколко от нас бяха отседнали в Токио в квартал Уено. Сутрин, преди да се захванем с каквато и да е дейност, която сме планирали за деня, често се координирахме, като се срещахме на ж.п. гара Уено пред Хард рок кафе. Това беше хубаво централно място със страхотни хора, които гледаха, докато туристите и местните се суетяха от изходите на вратите. Беше на пет минути пеша от хотелите и най-важното беше точно до Старбъкс.

Приблизително на втория ден от пътуването ни, няколко от нас стояха наоколо и чакаха останалите да пристигнат. Сенсей държеше бастуна си, а Джим държеше чаша кафе, докато споделяше указания с останалата част от нашата група по телефона; Юджийн тъкмо се връщаше от сладкарницата, а аз току-що бях пристигнал и водех леки разговори. Тази вечер трябваше да посетим едно от първите доджота, създадени от сенсей и аз попитах сенсей какво мисли за доджото и учениците, които е оставил в Япония, за да дойде в Америка. Той ме изненада, като сподели някои искрени и ясно формулирани мисли за „айки“, които очевидно са били в ума му, и ги свърза с мислите си за взаимоотношенията ученик-учител.

„Гай (Хаген), има три вида айки и айки може да бъде с добро или лошо качество“, каза той. „Първият вид е „айки на тялото“, „физическото айки“; има също така „айки на ума“ (той докосва центъра на челото си) и „на сърцето“. Повтарям му „тай, шин, кокоро?“ (японските думи за всяко айки, което сенсей е казал) и той кима. Ако трябва да бъда напълно честен, неговото утвърждение не беше толкова потвърждение, че съм избрал правилните японски думи колкото, че той се радваше, че отделям цялото си внимание върху думите му.

След това той остави бастуна си и ме хвана за ръката с двете си ръце и грубо се бори с ръката ми напред-назад. „Лошото физическо айки е просто сила, манипулация. Това е бутане. Това е лошо айки, защото няма общуване. Доброто айки има комуникация и променя и двамата. Падащ камък може да бъде айки, но това е „лошо“ айки, защото камъкът реално не се променил. Танц, лечебен масаж (той прави бавни, съсредоточени, месещи движения с ръцете си), майка, държаща бебе: това е „добро“ айки, защото има комуникация, обратна връзка, защото и двете се променят от тяхното взаимодействието. Айки на тялото е смесването на физическата енергия.”

Мицуги Саотоме, Дон Елингсуърт и Гай Хаген. Япония 2023 г.

Като си спомням тези думи, смятам, че може би височината на „айки на тялото“ в бойните тренировки може да се възприеме като безупречна техника, при която чрез плавно синхронизиране и биологичната обратна връзка (биофийдбек) опонентът изглежда почти си сътрудничи с техниката. Например комбинация от джу-джицу, където всички реакции на уке допринасят само за неизбежно заключване или подчиняване (събмишън).

След това Саотоме сенсей посочи слепоочието си, а после и очите си. „Второто айки е айки на съзнанието, айки на намерението“. Преди атаката наге (този който атакува и поема техниката след това) се свързва със съществото на атакуващия, енергията. Наге се движи или променя, така че идеята на нападателя да се промени, в противен случай той не може да го атакува. Ако това е добро айки, и тук има комуникация, възприятие, обратна връзка, то тя е вътре. Не можете да я видите, ако вашето собствено намерение, очите ви не са отворени и готови за промяна. Сенсей не е описвал изрично какво би било лошото „айки на ума“, но въз основа на други разговори с него смятам, че пример може да са инстинктивните реакции „бий се или бягай“; „бягство“ е предаване, без да има въздействие върху нападателя, или „битка“, водеща до сляпо състезание на намерение срещу намерение (рефлекс на противопоставяне). За да постигнем добро „айки на ума“ вероятно изисква състрадание и възприятие, както и готовност да бъдеш отворен за други резултати. Според моя опит да атакувам Саотоме сенсей, най-доброто "айки на ума" не приличаше на нищо - докато гледах как тялото ми упорито продължава да атакува, след като сенсей вече се беше преместил, или движенията ми бяха напълно безсмислени, тъй като перфектния тайминг на сенсей и излъчването на бойно присъствие напълно спираха решението ми да атакувам.

„Гай (Хаген), има три вида айки и то може да бъде с добро или лошо качество... Първият вид е „айки на тялото“, „физическо“. Има също айки „на ума“… и „на сърцето“.

Накрая сенсей се потупа по гърдите. „Третото айки е „айки на сърцето“, айки на учителите и лидерството. Учениците са привлечени и следват учителя си поради „същността“ на учителя, качествата, които притежава вътре.

Лошото „айки на сърцето“ представлява изисквания и команди. Това е лидерът, който очаква да му се подчиняват, без мисъл за стойността на своите последователи, или учителят, който просто иска да имат ученици заради собственото си его. Учениците, които са привлечени от този тип учители или ръководители, няма да има от какво да бъдат вдъхновени, те няма да растат.

Аз съм загрижен за моите ученици. Те са моите истински приятели, през целия ми живот.” Тук той ме посочва – „ти, Джим, Юджийн, моите други деши (ученици), моите първи ученици, всички мои ученици – всеки един ме промени, учи ме.“ Сенсей потупва сърцето си. „За да успея, трябва да променя моето преподаване за всеки един от вас, трябва да променя моето айкидо за всеки от вас. По този начин винаги се развивам и научавам повече за учителя ми.“


Оригиналната статия можете да прочетете тук:  https://aikidojournal.com/2023/11/08/saotome-sensei-three-types-of-aiki-by-guy-hagen/








Коментари

Популярни публикации от този блог

ЗА КАКВО ПЛАЩАМЕ КОГАТО НАШИТЕ ДЕЦА ТРЕНИРАТ БОЙНИ ИЗКУСТВА?

БУШИДО – КОДЕКСЪТ НА САМУРАЯ

СЕНСЕЙ, СЕМПАЙ И СЕЙТО – ОСНОВИТЕ НА ДОБРОТО ДОДЖО

ИСТОРИЯТА НА АЙКИДО І ЧАСТ

СРЕЩАТА НА ДВАМАТА ГИГАНТИ В БОЙНИТЕ ИЗКУСТВА – МОРИХЕЙ УЕШИБА И ДЖИГОРО КАНО