ИРИМИ – ДА ВЛЕЗНЕШ СПОКОЕН В „ОКОТО“ НА ТАЙФУНА

Морихей Уешиба 


"Когато силата на вашия опонент идва към вас, а вашата към него, ще се получи челен сблъсък и по-силният ще победи. „Ирими“ е начинът да влезете в центъра на вашия опонент, без да го посрещнете с груба сила, а като поведете неговата сила в желаната от вас посока“.
Коичи Тохей
ОТ КЪДЕ ИДВА ПРИНЦИПЪТ „ИРИМИ“
Принципът „ирими“ води своето начало от школите за бой с мечове. Едно от местата, в които можем да срещнем изучаването на принципа „ирими“ е школата Ито-рю, която има дълбоки връзки с Дайто-рю. Най-общо казано това е сблъсък между двама опоненти, при който нито единия от тях не иска да отстъпи от своята позиция, като единият „взима“ центъра, но не чрез груба сила, а чрез използване на техника.
Кадзуо Чиба сенсей

Както „два меча“ не могат да заемат едно и също място в пространството, така и вие трябва да „вземете“ (освободите) мястото пред вас, за вашето движение.


Да влезете в движението с „Ки, кен, тай ичи“,  означава да влезете в движението без страх, като обедините „Дух, меч и тяло в едно“. Да направите стъпка напред в пространството, със съзнанието, че това може да ви коства живота, за да заемете мястото, което смятате че е правилно, не защото сте по-силен, по-умен или по-бърз, а защото това е единственото правилно място, на което трябва да се намирате в този момент вие – вашият дух и тяло. Духът на „ирими“ трябва да присъства във вашето действие, да бъде там на място и навреме. Не с груба сила и унищожаване на всичко пред вас, а със състрадание и разбиране позицията на вашия опонент, но без да му позволите да постигне това, което иска. Това е концепцията на принципа „ирими“.
Врагът очевидно е победен, неговият център е превзет, но не е унищожен. Просто не му е позволено да заеме това пространство. Много често при изпълнението на това движение няма тай-сабаки (преместване на тялото, вън от линията). Може да бъде изпълнено и с преместване на тялото, вън от линията на атаката, но това движение трябва да стане едновременно, в един и същи момент - не едно след друго.

Но дори направено със стъпка встрани или преминавайки през линията на атака, това не е част от основния принцип „ирими“, а просто негови варианти.
Важен момент при изпълнение на „ирими“ е погледът. Трябва да имаме визуален контакт с опонента през цялото време, не да зяпнем в него или да го гледаме в очите, или в оръжието. Трябва да имаме визуален контакт с фигурата на целия човек. Когато го направим, ние сме свързани с него и можем да го контролираме.
„Ирими“ е настройка на мисълта преди всичко. Ирими е състояние на духа, което се изразява, чрез действието на тялото. Ако знаем какво искаме да постигнем и как можем да го постигнем, можем да влезем и да излезем с достойнство и чест от всяка ситуация, постигайки нашите намерения. Принципът „ирими“ е една от възможностите да постигнем това, но за да се получи, трябва да сме напълно ангажирани с това, което правим.

ПРИЛОЖЕНИЕ НА ПРИНЦИПА В АЙКИДО
В тренировките по айкидо „ирими“ много често се представя като преместване в страни от линията на атаката и възможност за контраатака под ъгъл - като опит да се обясни айкидо с езика на геометрията, така да се каже. Това обяснение не само не отговаря напълно на концепцията за принципа „ирими“, но води до погрешното разбиране за техниката в айкидо. Много ученици, когато практикуват, мислят само за техниката и забравят за важността на принципа.
„Излизането от линията на атака“, поне така както повечето хора го практикуват, може да бъде само една от възможните ситуации, но тя не включва най-важните отговори на въпросите: Каква е същността на принципа „Ирими“? На какво ни учи този принцип?
Мицутеру Уешиба изпълнява ирими
„Ирими“ в айкидо заема пространството по същия начин, по който то се заема при срещата на двама опоненти с мечове, както бе обяснено по-горе. Това е истинската същност на „атеми“ - не противопоставянето (двубоя) както в другите спортове като бокса например. Използване на движението на тялото, за да вземете единственото правилно място в ситуацията, което противникът се опитва да заеме – това е ирими. Нито повече, нито по-малко. Понякога можете да направите една стъпка извън линията, понякога една стъпка през линията или дори на линията. Точно както плувец, който се гмурка право в центъра на голяма вълна в океана.
Годзо Шиода сенсей
Подобни са действията на Гозо Шиода сенсей в много от любимите му техники, при които в отговор на захват за ръцете или раменете, той влиза напред бързо с изпънати ръце а противникът отскача далеч от него. Същото движение можем да видим и при Шоджи Нишио сенсей, когато прави онези фини малки движения в китката си в момента, в който го хващат, създавайки малки, но неумолими вълни на извеждане от равновесие (кудзуши)  на партньора. Както прави Ясунори Куамори сенсей, когато изпълнява техниката коши наге, заемайки мястото точно там, където би трябвало да бъде тялото на неговия опонент, правейки своето прекрасно коши наге. Същото е и движението на майстор по карате, който изпълнява цки и спира своя голям юмрук точно там, където би трябвало да бъде главата ви. Всички тези движения са приложение на принципа „ирими“, без излизане вън от линията на атака. Тези майстори, които владеят времето и пространството с лекота могат да вземат центъра, да бъдат на единственото правилно място за изпълнение на техниката, защото са овладели принципа „ирими“.
Кадзуо Чиба сенсей
Духът на „ирими“ трябва да присъства в техниката, да бъде там на място и навреме, но със състрадание (съчувствие), не с агресия.
Много ученици, които практикуват айкидо, мислят само за техниката и забравят за важността на принципа „ирими“. Най-често той се бърка с техниката „ирими наге“. Може би защото техниката носи в името си името на принципа. Ако погледнете в дълбочина, ще успеете да видите разликата между принцип и техника. Не забравяйте, че принципът „ирими“ се съдържа и в други техники.

ПРИЛОЖЕНИЕ НА ПРИНЦИПА В ЖИВОТА
Когато правим нещо, ние „поставяме“ нашата енергия (Ки) в това, което правим – когато се здрависваме, когато разговаряме с някого, ние насочваме нашата мисъл и поглед в нещото, което вършим. Това става посредством контакта с очите. Точно както е и в принципа „ирими“. Там накъдето гледаме, обикновено натам е насочена нашата енергия. Когато караме, ние гледаме пътя, защото трябва да възприемаме бързо променящата се обстановка. Това ни позволява да взимаме правилни решение и да реагираме навреме. Точно затова не трябва да си играем с телефона и да пишем съобщения докато караме, защото едното ще ни убегне.
Когато сме на бизнес среща с някой, ние го гледаме в очите. Неуважително и липса на възпитание е когато говорим с някого, да гледаме в друга посока, както и „да го убиваме“ с поглед.
Представете си разговор, в който някой ви повишава тон, в средата на тирадата му, вдигате ръка нагоре и казвате: „Нито дума повече. Спри!" И той замлъква. Това е същото както при принципа „ирими“, но вие не правите никакви стъпки встрани. Вие вземате центъра на конфликта и контролирате ситуацията.
Ако внимателно се вгледате във вашето ежедневие, вие ще намерите много ситуации, в които сте използвали принципа „ирими“. Понякога правилно, понякога не чак толкова. Въпреки всичко сега, когато вече имате яснота какво представлява принципа „ирими“, можете да продължите да се упражнявате както в залата, така и във всекидневния живот още по-усърдно и успехите ще се появят съвсем скоро!

А КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА „ТЕНКАН“?
За сега ще кажа само: Не забравяйте, че принципът „тенкан“ започва винаги с „ирими“.

БИБЛИОГРАФИЯ:
Irimi – by Elis Amdur https://aikidojournal.com/2016/05/06/irimi-by-ellis-amdur/

https://en.wikipedia.org/wiki/Irimi

Aikido and the harmony of nature, Mitsugi Saotome, Shambala, Boston & London, 2013
Aikido The coordination of Mind and Body for Self-defense by Koichi Tohei, Souvenir Press, London, 1975
How to do Aikido-Deeper meaning of Irimi (entering) and why the eyes are important
https://www.youtube.com/watch?v=oI2nqgTArKE

Коментари

Популярни публикации от този блог

ЗА КАКВО ПЛАЩАМЕ КОГАТО НАШИТЕ ДЕЦА ТРЕНИРАТ БОЙНИ ИЗКУСТВА?

БУШИДО – КОДЕКСЪТ НА САМУРАЯ

СЕНСЕЙ, СЕМПАЙ И СЕЙТО – ОСНОВИТЕ НА ДОБРОТО ДОДЖО

ИСТОРИЯТА НА АЙКИДО І ЧАСТ

СРЕЩАТА НА ДВАМАТА ГИГАНТИ В БОЙНИТЕ ИЗКУСТВА – МОРИХЕЙ УЕШИБА И ДЖИГОРО КАНО